Dinsen > Renault Espace > Pressemeddelelsen maj 1984

Pressemeddelelsen maj 1984

Maj 1984

Renault Espace: Ny storkabine-personbil fra Matra og Renault

Paris. Med start i juli dette år sender Renault som første europæiske bilproducent en såkaldt storkabine-personbil på markedet: Renault Espace. Det er en komfortabel og elegant udformet bil med et meget kompakt karrosseri. Den byder på rigelig plads - det danske ord for espace er rum - og giver mange muligheder for placering og anvendelse af sæderne inden i bilen. Renault Espace imødekommer det moderne fritidslivs forskelligartede behov. Den er dog også perfekt til hverdagsbrug til arbejde og til medtagelse af mange personer, f.eks. også som taxi. Den har skønheden, hurtigheden, anvendeligheden og køreegenskaberne fra en personbil, men er også praktisk, stor og modulerbar som en transporter. Den kun 4,20 meter lange bil bliver bygget af det franske firma Matra, teknikken kommer fra Renault. Modellisten består af modellerne 2000 GTS og 2000 TSE med benzinmotor (2 liter, 110 hk, 175 km/t) og Turbo D og Turbo DX med turbodiesel (2,1 liter, 88 hk, 160 km/t). Alle udgaver har som standard fire døre, en meget stor bagklap (åbning 1,20 m bred, 1,07 m høj) og er udstyret med fire bekvemme enkeltsæder. To yderligere sæder kan fås som ekstraudstyr; de kan hurtigt monteres som tredje sæderækket. Alle Renault Espace har fem-trins gearkasse, servostyring og variabel indretning. Ved udtagning af den samlede tredje anden sæderække, hvilket gøres meget nemt, er der bag forsæderne et varerum på tre kubikmeter (normalt 850 liter bagagerum) og en ladeflade på 1,95 meter længde og mindst 1,20 m bredde. Bilen er med ydermål på 1,77 meter lige så bred som en Renault 25. Og med 1,66 meter højde får selv en høj mand med hat ingen problemer med at finde plads i bilen.

Kabinen i den nye Renault Espace er ikke kun fleksibel, men rummer også flere gode, praktiske løsninger. Således er der klapborde - som i et fly - på ryglænene på forsæderne. Bagsiden af ryglænene på anden sæderække er desuden helt flad og fast. Klapper man disse ryglæn fremover kan den dermed opståede flade bruges som bord. Og begge forsæder kan drejes 180° rundt. Resultatet: Fire personer kan ombygge bilen til picnic med bord i midten.

Køberen af Renault Espace kræver naturligvis en perfekt komfort som intet lader at ønske, hvad der allerede er forventningen hos Renault i den brede personbil-middelklasse. Alle modeller har centrallås, ved versionerne 2000 TSE og Turbo DX endda med infrarødfjernbetjening. Dertil kommer elruder for, omdrejningstæller, visning af motoroliestand i instrumentbrættet, kvartsur, læselamper, elbagrude og to indefra-justerbare sidespejle. Som standardudstyr er halogenlygter og flerlagsforrude. Ønsker man det kan Espace også udstyres med klimaanlæg, to panoramasoltage, Renault stereoradioen med 4 x 20 watt forstærker og seks højttalere, eller f.eks. med fartpilot. Usædvanlig god korrosionsbeskyttelse er også brugt. Den samlede stålkonstruktion er varmforzinket i et 450 grader varmt zinkbad. Så grundigt har man hidtil kun rustbehandlet skibskontainere og lysmaster. Flere dele af beklædningen, dørene, motorhjælmen, bagklappen og taget, består af højstyrke glasforstærket kunststof (flerlags-polyester) og ruster derfor for så vidt ikke. Salget af Renault Espace i de øvrige europæiske lande, herunder Tyskland, forventes at begynde ved årsskiftet 84/85.

Oversat fra tysk efter Oldievan.DE, hvor pressemeddelelsen kan læses i sin fulde længde og de tilhørende illustrationer beskues.